Pyszny korzenny sernik z pijanymi śliwkami i nowa książka Małgosi Minty "Kolacje"



Są takie osoby, którym w pełni ufam, jeżeli chodzi o przepisy i wyczucie smaku. Jedną z nich jest Małgosia Minta, którą mam wielką przyjemność znać w "prawdziwym życiu" ;-)
Niejedno spotkanie za nami, ale to, które najbardziej utkwiło w mojej pamięci pochodzi z czasów epidemii i jeszcze dość ostrego lockdown'u. Była zima, wszystkie restauracje i kawiarnie mogły sprzedawać tylko na wynos, a po ulicy trzeba było chodzić w maskach. Nie mogłyśmy siąść w żadnym ciepłym miejscu, żeby porozmawiać, więc szłyśmy przez miasto i gadałyśmy kupując od czasu do czasu coś do jedzenia i picia. Jadłyśmy wolno, żeby delektować się oddychaniem bez maski i możliwością popatrzenia na swoje twarze i mimikę. Jak dotarłyśmy do ciemnego, pustego parku, to wyciągnęłyśmy nosy z masek, żeby zaznać trochę normalnego życia. To takie wspomnienia z  jeszcze niedawnych czasów. 

Małgosia mobilizuje mnie do napisania własnej książki i daje mi cenne wskazówki. Wskazówki od autorki trzech książek i licznych artykułów są niesamowicie pomocne i może w końcu zrealizuję swoje plany w tej kwestii.

Ostatnia książka Małgosi skradła moje serce i dzisiaj chcę Wam napisać o niej kilka słów. Twarda oprawa, matowy papier, proste, klimatyczne zdjęcia, 93 przepisy i trochę treści do czytania. To tak w skrócie. Forma i wygląd książki są takie jak lubię najbardziej, więc już na początku zdobyła u mnie duży plus. Podoba mi się te kilka słów napisane przed prawie każdym przepisem, bo to jest takie wprowadzenie do dania i jego klimatu. Lubię rozdział o winie, bo czytając opowieść Małgosi z dzieciństwa, czułam się jakbym czytała o swoim. Koniec książki to alfabetyczny spis potraw, ale też coś co lubię w książkach kucharskich - indeks składników. To bardzo pomocna część, kiedy mamy na przykład smak na kiszoną cytrynę albo ser koryciński i szukamy przepisu z ich wykorzystaniem. 
Powyżej pisałam już Wam, że Małgosia ma świetne wyczucie smaku, więc jej przepisy są intrygujące, smakowite, czasami zaskakujące, ale można im w pełni zaufać. Pisze o jedzeniu, dużo podróżuje i je ;-), ale też sama gotuje, więc na jedzeniu dobrze się zna.

Polecam Wam szczerze tę książkę jeżeli lubicie proste jedzenie pełne smaku. Będzie ona również wspaniałym prezentem dla miłośników gotowania i pieczenia.

A co znajdziecie w środku, opisuję poniżej. Znajdziecie tam również przepis na korzenny sernik z pijanymi śliwkami, który pochodzi z książki Małgosi "Kolacje - 93 przepisy na udany wieczór". 
Upieczcie go jak najszybciej albo zaplanujcie na święta. Będziecie zadowoleni. Nawet bardzo. To pyszny, kremowy i aksamitny sernik pełen aromatów. Pierniczkowy spód, nasączone, aromatyczne śliwki, warstwa kwaśnej śmietany kontrastująca ze słodką masą... To naprawdę pyszny sernik 

Przepis na sernik 
 




Książka Małgosi Minty " KOLACJE - 93 przepisy na udany wieczór" podzielona jest na kilka rozdziałów.
1. W spiżarce i lodówce czyli o tym co warto mieć zawsze w domu, żeby szybko stworzyć różnorodne dania w zależności od pory roku. To taki rozdział o składnikach, które podkręcą znane dania, żeby wydobyć z nich nowy smak. 
2. How to wow to taki rozdział o składnikach, które podkręcą znane dania, żeby wydobyć z nich nowy smak: dukkah, zatar, melasa z granatów (uwielbiam), sól Maldon...
3. Małe dania - samodzielnie marynowane oliwki, domowe, orkoszowe grissini, bruschetty na cztery sposoby...
4. Dla mnie czyli proste, pyszne dania dla jednej osoby. Ja wybieram grillowany ser z mascarpone, musztardą i gruszką albo frytki z kolendrowym majonezem albo...
5. Dla mnie i dla ciebie to rozdział z przepisami na szybkie dania, które mogą być zarówno przystawką jak i daniem głównym dla dwojga. Burrata z rabarbarowym relishem czy panzanella z brzoskwiniami kuszą mnie bardzo.
6. Makarony... z tego rozdziału chcę zrobić wszystko.
7. Ziarna to krótki rozdział z trzema przepisami, ale jakimi: cytrynowe risotto z kurkami, risotto z czosnkiem niedźwiedzim i ulubiony, smażony ryż  Małgosi.
8. Melanż to taki miks przepisów, z których można przygotować dania na piknik, przyjęci, kolację dla znajomych...
9. Kwiaty czyli rozdział dla szukających przepisów z wykorzystaniem robinii akacjowej, kwiatów czarnego bzu, płatków róży czy kwiatów cukinii.
10. Warzywa to rozdział, który pokochają wszyscy miłośnicy pieczonych warzyw. Pieczone marchewki, pomidory, kalafior, dynia, kukurydza, ziemniaki. Te przepisy są bardzo kuszące.
11. Z grilla i z patelni to kolejny krótki rozdział, ale z ciekawymi przepisami. Grillowane szparagi z miętową ricottą, sałatka cezar z grillowanej sałaty czy cukinie z sosem z tahiny i sumakiem brzmią dobrze :-)
12. Z piekarnika. Rozdział zaczyna się przepisem na pieczoną fetę z cytryną i tymiankiem, a ja uwielbiam ten ser pieczony więc jestem już zachwycona. Tarty i focaccie też brzmią dobrze.
13. Dodatki. To kolejny rozdział, który rozpoczyna się przepisem na coś co uwielbiam - konfitowany czosnek. 
14. Słodki finał to rozdział, który pokochacie. Znajdziecie tam przepisy na tiramisu z czerwonymi pomarańczami, krem chałwowy z wiśniami, drożdżówki z tahiną i malinami, Eton mess, chałkę z koglem moglem i jagodami, biszkopt z werbeną cytrynową i truskawkami... i na sernik z pijanymi śliwkami (ten przepis znajdziecie też w dzisiejszym poście).
15. Szklanki to coś dla miłośników drinków - nie tylko alkoholowych
16. Co z czym to przykładowe pomysły na wykorzystanie przepisów z książki na określone okazje: dużo ludzi, mało krzeseł, impreza na stojąco albo kolacja z Netflixem albo wieczorny piknik albo kolacja w ogrodzie albo kolacja z kimś ważnym...
 
Małgosia Minta 
" KOLACJE - 93 przepisy na udany wieczór"
272 str.
Wydawnictwo Znak Koncept

Sernik z pijanymi śliwkami

Razowe galette z pomidorami i gorgonzolą

Tarta z karczochami i tymiankiem

Pieczona feta z cytryną i tymiankiem

Empanadas z bakłażanem i ricottą

Carbonara z paloną brukselką

Grilled cheese z mascarpone, musztardą i gruszką



Sernik korzenny z pijanymi śliwkami 

spód
150 g pierniczków bez czekolady (użyłam Katarzynek lukrowanych)
1/2 łyżeczki mielonego cynamonu
1/4 łyżeczki mielonego imbiru
75 g stopionego i wystudzonego masła

masa serowa
500 g tłustego twarogu (użyłam śmietankowego ze Strzałkowa)
250 g serka mascarpone
200 g brązowego cukru
1 łyżeczka naturalnej esencji z wanilii
1/2 łyżeczki mielonego cynamonu
4 jajka

100 g miękkich śliwek suszonych (niewędzonych)
50 ml likieru Cointreau (użyłam Grand Marnier) - może być rum, brandy, armagnac...
50 ml wrzątku (opcjonalnie, kiedy śliwki są dość twarde)
100 g kwaśnej śmietany
1 łyżka cynamonu

Dzień przed pieczeniem sernika przygotować śliwki. W słoiku zalać je alkoholem, a jeżeli są twarde to dodatkowo wrzątkiem) i odstawić na noc. Można na kilka godzin, ale takie dłuższe moczenie sprzyja nasączeniu. 
Tortownicę o średnicy 20 cm wyłożyć papierem do pieczenia. 
Rozgrzać piekarnik do 165 stopni C (góra - dół). 
W malakserze zmiksować połamane pierniczki na okruszki. Dodać imbir i cynamon i wymieszać. Dodać stopione masło i ponownie wymieszać do połączenia. Masę wysypać do tortownicy, równomiernie rozprowadzić na dnie i ucisnąć ją do powstania jednolitego spodu. 

Przygotować masę serową. 
Do miski miksera włożyć oba rodzaje sera, cukier, wanilię i cynamon. Miksować na wolnych obrotach przez 5 minut do połączenia. Cały czas miksując dodawać po 1 jajku. Zmiksować do połączenia.
Śliwki odsączyć z nadmiaru likieru.
Na spód wylać 1/3 masy serowej, ułożyć na niej śliwki i zalać całość resztą masy. 
Wstawić do piekarnika na środkowy poziom i piec 55 minut. Wyłączyć piekarnik, uchylić drzwiczki i pozostawić sernik na 20 minut. Po tym czasie wyjąć go i odstawić do całkowitego wystudzenia.
Posypać wierzch ciasta cynamonem i rozprowadzić na nim warstwę kwaśnej, gęstej śmietany.
Odstawić sernik na noc do lodówki.
Wyjąć go z niej na 1-2 godziny przed podaniem.





Komentarze

  1. Skuszę się na ten sernik bo ten spód z pierników mnie intryguje.... Ale na książkę też się skuszę.... Jeszcze znajdę miejsce na półce 🙈

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spód jest super. Ja użyłam lukrowanych dużych serc z Kopernika i to było bingo. Powiedziałabym nawet, że lukrowane pierniczki są lepsze do spodu niż takie gołe. Ja ciągle mówię, że nie mam miejsca na nowe książki, a potem... jakoś znajduje się :-)

      Usuń
  2. Książka zamówiona ..a ja ufam Tobie bo od lat korzystam z wielu Twoich przepisów, które zostały już ze mną na zawsze, dlatego ucieszyła mnie wiadomość, że może wkrótce będzie Twoja książka. Mocno trzymam kciuki ....Wierzę w niezwykłość tego sernika i niebawem sprawdzę jego smak ...pozdrawiam Anna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak mi miło, że cieszę się Twoim zaufaniem. To jest dla mnie bardzo cenne. A o swojej książce przyznaję, że myślę coraz intensywniej. Jestem pewna, że będziesz zadowolona z sernika. Jak zrobisz, daj mi proszę koniecznie znać. Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  3. Zrobimy🥰Czy mogą być śliwki kalifornijskie🤔?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę. Jak najbardziej mogą być kalifornijskie. To czekam niecierpliwie na wiadomości jak smakował.

      Usuń
  4. Książka to świetny pomysł. Tyle wspaniałych przepisów znalazłam na Pani blogu. Byłoby świetnie mieć je właśnie w formie książkowej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakie to miłe i dopingujące. Dziękuję bardzo.

      Usuń
  5. Coś mi się wydaje ,że znalazłam rewelacyjny przepis na sernik świąteczny,który będzie rozpływał się w ustach.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję bardzo za Twój komentarz.

Popularne posty