Weekendowe śniadania. Croque Monsieur z piekarnika, których przygotowanie zajmuje chwilę i dobry sposób na zużycie czerstwego chleba. A do tego sałatka z ogórków z azjatyckim twistem.



Coraz więcej się mówi (i coraz bardziej to odczuwamy), że nadchodzą ciężkie miesiące. Wszystko drożeje, inflacja szaleje. Staramy się oszczędzać, żeby te zmiany jak najmniej nas dotykały. Oczywiście dotkną prawie każdego z nas. Oszczędzanie jest teraz z jednej strony niezbędnym zachowaniem, a z drugiej pewnym stylem życia, który chcąc nie chcąc jest obecny w naszym życiu. Metod na oszczędzanie znajdziecie w sieci mnóstwo. Zaczynając od gaszenia zbędnego światła i odłączanie nieużywanych ładowarek po racjonalne zakupy z zaplanowanym menu i ograniczenie do minimum marnowania żywności. Też staram się oszczędzać na tym na czym mogę. Nie nazbieram chrustu i nie będę nim palić zimą w piecu gazowym, bo jeszcze nie opracowano na to metody ;-), ale chętnie wzbogacę moją kuchnię o tanie, ale nadal pyszne potrawy. Oczywiście pierwszą wytyczną w takim gotowaniu jest używanie sezonowych produktów, ale tego akurat trzymam się od lat.
Nie jestem mistrzynią oszczędzania, ale nie lubię też "wyrzucania pieniędzy w błoto".
Głowę mam pełną pomysłów i dań na potrawy pyszne i ekonomiczne. Wiele osób pytało mnie ostatnio czy będą jakieś przepisy na "tanie gotowanie" i postanowiłam stworzyć nowy cykl na blogu, gdzie znajdziecie takie receptury. Świat się zmienia, a my musimy za nim nadążyć i dostosować się do tych zmian.

Dzisiaj mam dla Was propozycję, która myślę, że bardzo Wam się spodoba. Po pierwsze to danie idealne na weekendowe śniadanie i chłodniejsze dni, które nadciągają. Po drugie przygotowanie tego dania trwa chwilę, a większość roboty robi się sama przez noc w lodówce i rano wystarczy wstawić formę do piekarnika, żeby po kilkunastu minutach mieć pyszne śniadanie. Po trzecie to jest świetny patent na wykorzystanie czerstwego chleba i nadanie mu drugiego życia.

Zapraszam Was po przepis na Croque Monsieur z piekarnika.
Moje mają klasycznie dodatek szynki i tartego sera (tym razem gruyera i mozzarelli), ale można zrobić je według własnych upodobań. Użyjcie innych serów, zrezygnujcie z szynki, możecie dodać podsmażone pieczarki, pomidora, podduszony szpinak...
Ważne jest tutaj przygotowanie dania wieczorem i zalanie go mieszanką jajek i śmietanki (mleka), żeby przez noc czerstwy chleb wchłonął masę i zmiękł.
Do tego podałam sałatkę z ogórków z azjatyckim twistem. Prawdziwe śniadanie fusion ;-) Wbrew pozorom te dwa dania z odmiennych kuchni wspaniale się razem komponują.



Sałatka z ogórków i orzeszków ziemnych

500 g ogórków (najlepsze będą tak zwane gruntowe)
1/4 szklanki orzeszków zimnych (grubo posiekanych i podprażonych na suchej patelni)
1/4 szklanki siekanej kolendry
sos
1/4 łyżeczki chilli w płatkach lub 1/2 - 1 łyżeczka drobno pokrojonego świeżego chilli
2 łyżki sosu sojowego
2 łyżki octu ryżowego
1 łyżeczka drobnego cukru
1 mały starty ząbek czosnku
sól

Ogórki obrać lub nie obierać (ja część obrałam, a część zostawiłam ze skórką) i pokroić na słupki na 8 części. Włożyć do sita lub durszlaka. Posypać 1/2 łyżeczki soli. Wymieszać dłońmi i odstawić na 15-20 minut. Sok z ogórków powinien częściowo odsączyć się.
W misce wymieszać składniki sosu. Dodać odsączone ogórki (można je lekko opłukać wodą jeżeli są za słone). wymieszać. Wierzch posypać orzeszkami i kolendrą. Podawać od razu.


Croque Monsieur z piekarnika

10-12 kromek czerstwego chleba (na zakwasie, tostowego, chałki lub innego) pokrojonego na grubość 6-8 mm
3 łyżki musztardy (użyłam z Dijon)
3 łyżki masła
5-6 cienkim plastrów szynki 
200 ml mleka
200 ml słodkiej śmietanki kremówki
2 duże jajka
1 żółtko
świeżo starta gałka muszkatołowa (2 szczypty)
świeżo zmielony pieprz
250 g startego sera (użyłam gruyera i mozzarelli) - może być inny
masło do nasmarowania formy

Formę do zapiekania (o średnicy około 24 cm) z wysokim rantem wysmarować masłem. Kromki chleba po jednej stronie posmarować musztardą. Na część posmarowaną położyć tarty ser (należy zużyć około 200 g - reszta będzie do posypania wierzchu) i szynkę. Złożyć kromki jak kanapkę. Wierzchnią część kromek posmarować masłem. "Kanapki" ułożyć skośnie w formie. W misce wymieszać jajka, żółtko, śmietanę i mleko. Dodać pieprz i gałkę muszkatołową. Można ewentualnie lekko posolić masę. Zalać nią kromki chleba w formie, lejąc całość z góry.
Przykryć formę folią aluminiową (błyszczącą stroną do wnętrza) i wstawić na noc do lodówki. 
Rano wyjąć formę z lodówki i rozgrzać piekarnik do 180 stopni C. Wstawić formę (środkowy poziom) i piec 20 minut. Zdjąć folię i posypać wierzch resztą tartego sera. Piec jeszcze przez 15 minut.
Wierzch można posypać posiekanym szczypiorkiem.
Podawać od razu.

1 czerstwy chleb pokrojony na kromki // 2 jedną stronę kromek smarujemy musztardą // 3 na część z musztardą kładziemy dodatki // 4 z kromek robimy "kanapki" i wierzch smarujemy masłem

"Kanapki" układamy w naczyniu do zapiekania i zalewamy masą jajeczną.





 

Komentarze

Prześlij komentarz

Dziękuję bardzo za Twój komentarz.

Popularne posty