Sandkaka - pyszne, proste i szybkie szwedzkie ciasto maślane (bezglutenowe)

Uwielbiam szwedzkie wypieki. Z pozoru są takie zwykłe, niewzbudzające wielkich doznań smakowych. Ale tylko z pozoru. To takie słodkości, które dają poczucie błogości i przyjemności. A dodatkowo prawie zawsze są bardzo proste i szybkie do wykonania.

Kiedy w ostatnią niedzielę wybieraliśmy się na piknik, niedługo przed wyjazdem zdałam sobie sprawę, że nie mam niczego słodkiego na deser do kawy. Pomyślałam o zrobieniu jakichś szybkich ciasteczek, ale wtedy przypomniałam sobie o przepisie na szwedzkie ciasto sandkaka, które planowałam upiec już od długiego czasu.

 Pierwszy raz jadłam je w Szwecji wiele lat temu. W czasie, któregoś z pobytów w Göteborgu (uwielbiam to miasto) zatrzymałam się w hoteliku bed & breakfast. Mój ulubiony hotel miał zajęte wszystkie pokoje, więc musiałam znaleźć coś innego. Wybrałam b&b, bo urzekł mnie drewniany dom, z ogrodem pełnym jabłoni, który zamieniono na hotelik. A także entuzjastyczne opinie o śniadaniach tam serwowanych. 

Śniadanie rzeczywiście było pyszne. Z razowymi chlebami, ulubionym szwedzkim serem Västerbotten, konfiturami z moroszki, jagód, truskawek z dodatkiem kwiatów bzu i masą śledzi przyrządzonych na wiele sposobów. Do tego dużo kawy i wybór domowych ciast. Wtedy pierwszy raz jadłam ciasto sandkaka. Pozornie zwykłe, a przepyszne w smaku. To ciasto to trochę takie ciasto piaskowe, ale zdecydowanie cięższe i bardzo maślane. Potem jadłam je jeszcze kilka razy. Raz lepsze, raz gorsze. Tajemnicą dobrych wypieków oprócz jakości składników, jest przepis. Odpowiednie proporcje potrafią zmienić wypiek diametralnie. 

Dzisiaj mam dla Was przepis na proste i szybkie ciasto, ale receptura jest  dopracowana, więc upieczecie PYSZNE proste i szybkie ciasto. Chrupiąca skórka na nim jest tak dobra, że kolejny raz upiekę to ciasto w większej formie, żeby otrzymać jej więcej.

Ciasto jest bezglutenowe, co myślę ucieszy wielu z Was.

Jak ja tęsknię za kolejną podróżą do Szwecji.





Sandkaka

175 g mąki ziemniaczanej

2 łyżeczki proszku do pieczenia

225 g miękkiego masła

210 g drobnego cukru

1 łyżka naturalnego ekstraktu z wanilii lub 1 cukier z prawdziwą wanilią

1/4 łyżeczki soli

3 duże jajka

45 g płatków migdałowych


Rozgrzać piekarnik do 175 stopni C.

Wyłożyć papierem do pieczenia tortownicę o średnicy 21 cm lub prostokątną formę o podobnej objętości.

Przesiać do miski mąkę z proszkiem do pieczenia.

W misce miksera ubić na gładką i puszystą masę masło. Dodać cukier, wanilię i sól. Miksować całość przez około 2 minuty. W razie konieczności zbierać masę ze ścianek miski szpatułką. Cały czas miksując dodawać po jednym jajku. Kiedy jajko połączy się z masą maślaną, można dodać kolejne. Kiedy jajka połączą się z masłem, zmniejszyć obroty na niskie i dodać w trzech porcjach mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia. Zmiksować do połączenia. Ciasto wyłożyć do formy, wyrównać powierzchnię szpatułką. Wierzch posypać płatkami migdałowymi.

Ciasto wstawić do piekarnika i piec 40 - 45 minut do zezłocenia wierzchu.







Komentarze

Popularne posty