Sałatka z fasoli - smak, który odkryłam na nowo


Dzięki obecnej epidemii na nowo odkrywam zapomniane smaki, składniki, które niezbyt często gościły w mojej kuchni i proste potrawy. To są pozytywne strony tej całej sytuacji. 
Z fasoli od czasu do czasu robiłam pasztet z dużym dodatkiem jabłek i cebuli i zupę fasolową... z 10 lat temu. I jeszcze fasolkę (coś stylu bretońskiej) ze 12 lat temu. Wychodzi na to, że fasola była przeze mnie zaniedbana. Co inne fasolka szparagowa. Ją uwielbiam i latem przyrządzam bardzo często.

Ostatnio w mojej spiżarni znowu pojawiła się fasola. Zrobiłam z niej pastę, która cieszyła się u nas wielkim powodzeniem, a teraz sałatkę. Jedliśmy ją z wielką przyjemnością, a ja myślałam: dlaczego robię takie coś tak rzadko?

Potrakcujcie ten przepis jako bazę. Możecie ją zrobić tak jak ja albo dodać swoje ulubione dodatki lub to co macie w domu.
Małe pomidorki przekrojone na pół będą się z nią świetnie komponować. Upieczona papryka, dymka, seler naciowy...
Puszka tuńczyka z fasolową sałatką stworzą duet idealny. 
Możecie dodać przyprawy, które zmienią jej smak i stworzą zupełnie inną sałatkę: kumin, cząber, tymianek, rozmaryn, sumak...


Sałatka z fasoli

230 g (1,5 szklanki) suszonej fasoli
1 duży liść laurowy
2-3 kulki ziela angielskiego
1 ząbek czosnku
1 1/2 łyżki octu winnego
1/4 łyżeczki drobnego cukru
3-4 łyżki oliwy
1 (100 g) czerwona cebula
100 g kiszonych ogórków
2-3 łyżki posiekanej kolendry lub natki
1 łyżka marynowanej papryczki jalapeno (opcjonalnie)

dodatki (opcjonalnie)
1/2 czerwonej papryk pokrojonej w kostkę
3-4 rzodkiewki pokrojone w plastry
3-4 połówki suszonych pomidorów (pokrojonych w kostkę)

Fasolę namoczyć w wodzie przez noc. Na drugi dzień ugotować ją do miękkości z solą, liściem laurowym i zielem angielskim.
Fasolę odcedzić i przełożyć do miski do wystudzenia.
Przygotować sos mieszając ze sobą ocet z solą, startym czosnkiem i z cukrem.  Dodać oliwę i ponownie wymieszać. 
Do fasoli dodać pokrojoną w piórka lub kostkę cebulę, dodać sos i wymieszać.

Dodać ogórki pokrojone w kostkę i papryczki pokrojone w bardzo drobną kosteczkę. Wymieszać całość i odstawić (najlepiej na 2-3 godziny lub dłużej), żeby smaki sałatki przegryzły się.
Dodać ewentualnie, któryś z dodatków i ponownie wymieszać.

Sałatkę można przechowywać 2-3 dni w lodówce.



Komentarze

Popularne posty