Karmel, żurawina i migdały. Pyszne jesienne tartaletki.


Udało się. Po dziesięciu dniach remontu i bałaganu nasz dom znowu wygląda jak dom. Jeszcze czuć zapach świeżej farby, jeszcze nie przyzwyczailiśmy się do nowych kolorów i mebli, ale jest czysto i pięknie. Tylko... przydałby mi się teraz mały urlop.
Te tartaletki upiekłam pierwszego dnia remontu. Myślałam naiwnie, że przez cały ten czas będziemy funkcjonować normalnie. Nic z tego. Prawie codzienne wizyty w sklepach po dniu pracy, wybieranie, przebieranie wykończyły mnie kompletnie. Kiedy w lodówce zaczęło świecić pustkami, wybrałam się w końcu także do sklepu, który nie sprzedawał wyposażenia domu. Przy okazji zobaczyłam również, że zaczęto już sprzedawać... ozdoby świąteczne. 
Tartaletki te piekłam już kolejny raz, bo są tak pyszne. Słodycz karmelu, kwaskowatość żurawiny i chrupkość migdałów tworzą świetne trio. Doskonałe ciasto na jesienno zimową porę. Można użyć również mrożonych żurawin. Do tych tartaletek pomieszałam dwa gatunki żurawin, polską małą i dużą kanadyjską. 



Tartaletki żurawinowo karmelowe
Cranberry nut tarts

8 tartaletek lub 1 tarta (23 cm)

kruche ciasto
1 1/2 szklanki (210 gramów) mąki pszennej
1/8 łyżeczki soli
1/2 szklanki (113 gramów) masła
1/4 szklanki (50 gramów) drobnego cukru
1 duże jajko lekko ubite
masło do posmarowania foremek

karmel1 1/4 szklanki (300 ml) śmietanki kremówki
1/2 szklanki (113 gramów) masła pokrojonego na kawałki
1szklanka (200 gramów) drobnego cukru

nadzienie
2 szklanki (200 gramów) orzechów (użyłam płatków migdałowych i posiekanych pekanów)
1 1/2 szklanki (150 gramów) żurawiny (świeżej lub mrożonej)

ciasto
W misce wymieszać mąkę i sól. W drugiej misce ubić masło do uzyskania jednolitej gładkiej masy. Dodać cukier i miksować przez 1 minutę. Dodać jajko i miksować do jego połączenia się z masłem. Dodać mąkę i miksować krótko do uzyskania jednolitej masy. Z ciasta uformować kulę, lekko ją spłaszczyć, owinąć folią i włożyć do lodówki na 1 godzinę (lub całą noc). Ciasto wyjąć z lodówki na pół godziny przed wałkowaniem.
Posmarować masłem 8 foremek do tartaletek lub jedną dużą formę do tarty (23 cm). Wyłożyć do nich rozwałkowane na 3-4 mm ciasto. Ciasto powinno wystawać poza brzeg formy na pół centymetra. W przepisie zalecają ponowne włożenie ciasta w formie na 30 min do zamrażalnika. Ja włożyłam na 1 godzinę do lodówki.
Nagrzać piekarnik do 190 stopni C i wstawić foremki do piekarnika. Piec do zezłocenia się ciasta. Ja swoje piekłam 14 minut. Tartę pieczemy chwilę dłużej. Ciastka wyjąć z piekarnika i odstawić do przestudzenia. W tym czasie zrobić karmel. 

karmel
Podgrzać w rondelku śmietankę z masłem, aż do jego rozpuszczenia. Na dużą teflonową patelnię wysypać cukier. Podgrzewać go na średnim ogniu aż do jego rozpuszczenia i uzyskania bursztynowego koloru. Cukier można ewentualnie zamieszać, kiedy rozpuści się go połowa. Lepiej jednak robić to poruszając patelnią, niż mieszać łyżką. Do karmelu wlać po trochu podgrzaną śmietankę z masłem. Cały czas mieszać do ponownego rozpuszczenia się cukru. Może zająć to kilka minut. Jeżeli pozostaną grudki nierozpuszczonego karmelu, trzeba go przecedzić przez sito. Odstawić karmel do przestudzenia na 15-20 minut.
Do przestudzonego karmelu wsypać żurawiny i orzechy. Wymieszać całość. Wlać tę masę do podpieczonych tartaletek. Wstawić je ponownie do piekarnika i piec 20-25 minut. Podawać ciepłe lub w temperaturze pokojowej. Pyszne z gałką cynamonowych lodów.

Przepis z książki Rubin Maury "Book of Tarts".

Komentarze

  1. Mnie ozdoby świątecznie nie dziwą, czekam na choinki jak wrócę w środę do Krakowa.

    Oj, remonty są straszne ja aż się boję mojego w naszej kawalerce.. nawet nie ma gdzie mebli wynieść za bardzo:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Lo, wiesz, ja dla karmelu tracę głowę, więc te tartaletki muszę jak najszybciej spróbować!
    Pozdrawiam i gratuluję powrotu do "rzeczywistości":)

    OdpowiedzUsuń
  3. pisalam wczoraj komentarz,ale komp mi sie wylaczyl...grrr...
    Zurawine swieza bardzo lubie,wiec nie wykluczam upieczenia tak pysznie wygladajacych i brzmiacych tartaletek :)
    Gratuluje zakonczenia remontu,ale zazdroszcze tego zapachu swiezosci po nim....

    Pozdrawiam poniedzialkowo:)

    OdpowiedzUsuń
  4. O mamusiu! Cudowne, genialne, mmm! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. rzeczywiście, bardzo jesienne.
    och, dla mnie rewelacja!

    OdpowiedzUsuń
  6. Uff, dobrze, że już po remoncie:-)
    Tartaletki piękne.

    OdpowiedzUsuń
  7. jakie pyszne kolory i ten karmel..mMMniam!

    OdpowiedzUsuń
  8. wygladaja przepieknie:) a kolory niesamowicie piekne, tak apetyczne, ze az chce sie siegnac reka po jedna:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Jak u mnie...:) Tylko u mnie duża tarta, a źródło przepisu tak naprawdę to samo - książki niestety nie mam...;( Musi być naprawdę ciekawa, bo ta tarta była przepyszna..., prawda? Chętnie upiekłabym z niej jeszcze inne tarty, bo ta propozycja była naprawdę nieziemska...
    Pozdrawiam ciepło i serdecznie, lo:)

    OdpowiedzUsuń
  10. napiszę krótko - tarlaletki na boagto, pyszne muszą być :) ściskam!

    OdpowiedzUsuń
  11. Gratuluję końca remontu. Mój robiony jest na raty. Koniec przewiduję za kilka lat :) ale jeszcze w grudniu będę miała nową kuchnię! Karmel i żurawina - to musi być super połączenie. Obie żurawiny dostanę w normalnym sklepie? czy muszę się gdzieś konkretnie wybrać? Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie musisz mnie przekonywać, że te tartaletki są pyszne - to przecież widać! :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Po samych składnikach widać że przepyszne - karmel, bakalie i kruche ciasto to jest zdecydowanie TO.

    Dobrego na wyremontowanym mieszkaniu lo :))) I odpoczynku!

    OdpowiedzUsuń
  14. Wyglądają przepięknie.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję bardzo za Twój komentarz.

Popularne posty