Letnią porą ciasto z jagodami.


Uwielbiam jagodowe ciasta. Kryją w sobie urok letnich wieczorów, porannego zbierania owoców, wspomnienie gonitw po lesie w dzieciństwie i urok  beztroski wakacji . Poza sezonem korzystam z mrożonych owoców, ale nic nie zastąpi takich zebranych własnoręcznie prosto z krzaczka. Zawsze wtedy jestem wyposażona w kalosze. Mimo wielkiej przyjemności z buszowania wśród jagód, zawsze zachowuję czujność patrząc pod nogi. Taka moja żmijowa fobia. Przegrywa ona jednak z potrzebą zjedzenia świeżo upieczonego ciasta.
Ciasto jest bardzo proste i szybkie w wykonaniu. Aromat i kwaśność cytryn świetnie współgra ze słodyczą mleka i z jagodami.



Jagodowa krajanka z cytrynowym nadzieniem.
(Blueberry Crumb Bars with Lemon Cream Filling)

3/4 szklanki rozpuszczonego masła
1 szklanka mąki pszennej
1 szklanka mąki pszennej z pełnego przemiału

1 szklanka płatków owsianych
1 szklanka brązowego cukru
1/2 łyżeczki soli
1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
1 duże jajko (białko i żółtko oddzielnie)
300 ml skondensowanego słodkiego mleka
1/4 szklanki soku z cytryny
1 łyżeczka startej skórki cytrynowej
2 szklanki jagód

Zmiksować razem masło, obydwa rodzaje mąk, cukier, sól, płatki owsiane, proszek do pieczenia, aż do uzyskania kruszonki. Odłożyć 1 szklankę masy na wyłożenie na wierzch ciasta.
Do pozostałej masy dodać lekko rozbełtane białko i wymieszać. Przełożyć masę do kwadratowej formy o boku 20 cm, wysmarowanej masłem lub wyłożonej papierem do pieczenia. Wstawić na 10 minut do piekarnika nagrzanego do 180 stopni C. W tym czasie połączyć w misce żółtko z mlekiem skondensowanym, sokiem i skórką z cytryny. Na ciasto wylać masę, posypać całość jagodami. Wstawić ponownie do piekarnika na 7 - 8 minut. Na wierzchu rozspać odłożoną wcześniej 1 szklankę kruszonki i ponownie wstawić do piekarnika na 20 - 25 minut, aż do zezłocenia się wierzchu. Wystudzone ciasto pokroić na kwadraty.

Do ciasta można też dodać 1/2 łyżeczki cynamonu lub/i  1/2 szklanki posiekanych orzechów (pekany/włoskie). Mąkę z pełnego przemiału można zastąpić zwkłą pszenną. Ciasto jest również bardzo dobre z innymi kwaskowatymi owocami np. z czarnymi porzeczkami, wiśniami, malinami...


Komentarze

  1. Ooo, u mnie też dziś jagody, no może troszkę większe bo te amerykańskie. Mam ochotę na taką krajankę!

    OdpowiedzUsuń
  2. Jedna z ulubionych ingrediencji, zaserwowana w jednym z ulubionych miejsc, przez ulubioną Mistrzynię... Pycha!

    OdpowiedzUsuń
  3. Proszę Pani Pistacjowej, żadnym jagodowym nie pogardzę, żadniusieńkim, samo słowo "jagodowe"wywołuje u mnie taki głód...! Ale niestety, na jagody w tym roku chodziłam na... rynek:).O, i jeszcze mleko skondensowane w tej krajance..., mniam...:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękna krajanka, a smakowo też kusi bardzo!

    OdpowiedzUsuń
  5. wspaniała. i jaka zdrowa! a za to jak kolorowa. fiolet jagód przepięknie się prezentuje. zachęca wręcz i kusi ;]

    OdpowiedzUsuń
  6. Juz nie pamietam, kiedy ostatni raz sama zbieralam jagody (musialo to byc dosc dawno temu). W tym roku robilam tylko jagodzianki co jest troche dziwne bo przeciez tak lubie jagody :) Twoja krajanka bardzo mnie kusi. Zapisze sobie przepis, moze uda kupic mi sie gdzies jeszcze jagody (borowek nie lubie a tu jest ich pelno).

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciasto zdecydowanie przepyszne- widzę to !
    Pozdrawiam serdecznie,
    Olcik

    OdpowiedzUsuń
  8. nigdy nie zbierałam jagód, a to na pewno przyjemna chwila. i pewnie nie raz stosuje się zasadę.. jedna do buzi, jedna do kubka. :-)
    wypieki jagodowe są pyszne.

    OdpowiedzUsuń
  9. zbieranie jagód to cieżka praca bo sa takie malutkie i kubeczek tak wolno sie zapełnia ;) ale dla takich ciast warto

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie jestem fanką jagodzianek, ale na to ciasto się skuszę …

    OdpowiedzUsuń
  11. Całe szczęście, że zamroziłam troche jagód. Co prawda nie jest ich dużo, ale do takiego ciasta warto poświęcić! Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  12. Przymierzam się do takiej, tyle że z malinami. Wygląda pysznie!

    OdpowiedzUsuń
  13. rozsmakowałam się w jagodowych słodkościach tego lata i teraz mam manię zbierania wszystkich jagodowych przepisów... zapisuję i ten :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Your blueberry slice looks lovely. I like the addition of the lemon.

    OdpowiedzUsuń
  15. Skusiła mnie to krajanka.Czy jagody powinnam rozmrozić przed dodaniem do ciasta?
    Maria

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Robiłam to ciasto ze świeżych jagód. Używając mrożonych nie odmrażałabym ich, ale piekłabym ciasto trochę dłużej.

      Usuń

Prześlij komentarz

Dziękuję bardzo za Twój komentarz.

Popularne posty