Sola, kapary, szalotki, śmietana.....zapiekana ryba.



Ostatnio przeczytałam, że zjadamy za mało ryb.
Polacy  11,5 kg  na rok, połowę mniej niż mieszkańcy starej Unii. Za nami w tych statystykach są tylko Węgrzy, Czesi i Słowacy. Wpływ na to ma według mnie utrudniony dostęp do świeżych, dobrej jakości ryb. Kiedy jestem nad morzem pragnę zjeść świeżą, złowioną o świcie flądrę, dorsza, łososia. W smażalniach większość podawanych tam ryb jest  wcześniej mrożona, kupiona w miejscowej hurtowni, a do tego cały wachlarz rekinów, pang, norweskich łososi. A ja pragnę "prawdziwego", bałtyckiego łososia.
Inna sprawa to świeżość ryb. Kilka razy kupiłam śmierdzącą rybę mimo jej "pięknego" wyglądu. Czasami jak patrzę na stoisko rybne, to przechodzi mi ochota na rybę. Przypominają mi się wtedy cudowne stoiska we Francji pełne najświeższych ryb i owoców morza.
Ostatnio udało mi się trafić na świetnego sprzedawcę (dla mnie, a nie dla pracodawcy) w Makro, który na moją prośbę:
- Poproszę 1 kg halibuta.
odpowiada
- Może jakąś inną rybkę pani dzisiaj przyrządzi. (do tego znaczące mrugnięcie okiem)
- To poproszę kg dorsza.
A tu znowu znaczące mrugnięcie.
- A co pan dzisiaj poleca, może solę?
- Świetny wybór - odpowiada sprzedawca z szerokim uśmiechem na twarzy.
Jeszcze nigdy się nie zawiodłam na "znaczących" mrugnięciach sprzedawcy i dzięki temu jemy więcej ryb, chociaż nie zawsze przyrządzam te, które zaplanowałam.
Sola jest dla mnie bardzo smaczną rybą, chociaż przeważnie również pochodzi z hodowli. Świetnie komponuje się z cytryną, kaparami, śmietanką i masłem. Danie robi się bardzo szybko i ...znika bardzo szybko (zjedzone).



Zapiekana sola z kaparami i śmietanką.

700 g świeżej soli (1 kg mrożonej)
250 ml śmietanki słodkiej 30%
3 duże szalotki (może być ew. cebula cukrowa lub zwykła)
kapary (ja dałam 3/4 słoiczka - 60 g)
sok z 1 cytryny
sól
biały pieprz
masło i oliwa do smażenia

Zamrożoną solę rozmrozić. Rybę oprószyć solą, pieprzem i skropić obficie cytryną. Na patelni rozpuścić masło z dodatkiem oliwy i smażyć rybę partiami. Usmażoną rybę przekładać do wysmarowanego masłem naczynia do zapiekania. Na maśle usmażyć drobno posiekaną szalotkę i posypać nią rybę. Jeśli mamy niewielkie naczynie i rybę układamy warstwami, każdą warstwę należy posypać usmażoną szalotką i kaparami. Na wierzch rozsypujemy kapary i całość zalewmy śmietanką. Zapiekankę wkładamy do piekarnika nagrzanego do 180 stopni C i pieczemy ok. pół godziny. Wierzch musi być zrumieniony, a śmietanka w znacznym stopniu odparować i zmienić się w gęsty sos.
Smacznego.



Komentarze

Popularne posty