Risotto pomidorowe czyli dobry pomysł na wykorzystanie puszki pomidorów


Patrzę na moje gotowanie w ostatnich tygodniach i stwierdzam, że potrafiłam niesamowicie szybko dostosować się do zmian i ograniczeń. Nie myślę, że jest to moja wyjątkowa cecha, ale cecha nas wszystkich. 

Skończyły się te przedziwne, nietypowe święta i wracam do gotowania z tego co mam i do zakupów raz na dwa tygodnie. Co mogę zamawiam przez internet, a resztę kupuję na targu.

Jak patrzę z boku na moją ekwilibrystykę w czasie zakupów, żeby zachować bezpieczeństwo swoje i produktów, które kupuję, to chce mi się trochę śmiać z samej siebie. Kiedy wybieram się w masce na targ, to ciągle dziwnie się czuję, mimo, że maska na twarzy jest dla mnie codziennością ze względu na pracę. 
Jak ją mam, to czuję się trochę jak w okularach od słońca z bardzo ciemnymi szkłami. Mogę obserwować i wydaje mi się, że nikt tego nie widzi :-)

Zanim znowu udam się po zakupy wyglądając jak ktoś napadający na bank, gotuję z tego co mam. 

Jednym z takich dań z wykorzystaniem składników z szafek jest risotto pomidorowe (z pomidorami z puszki). Można ten przepis potraktować jako przepis bazę lub zjeść bez dodawania innych składników (tak jak ja tym razem). Chociaż nie do końca tak było, bo na talerzu polałam risotto oliwą truflową i posypałam płatkami papryki z Aleppo.

A co można dodać? 
Podduszonego pora, mrożony groszek (bez rozmrażania), pomidorki koktajlowe przekrojone na pół, podsmażone plasterki cukinii, oliwki, suszone pomidory, kawałki papryki, kozi ser, serek śmietankowy, podsmażone plasterki chorizo... 



 Risotto pomidorowe

3 łyżki oliwy
1 łyżka masła
1 duża cebula drobno posiekana
400 g ryżu do risotto (odmiany arborio, vialone nano, carnaroli)
150 ml białego wina
1 puszka (400 g) posiekanych pomidorów
1 litr bulionu warzywnego albo rosołu
2 łyżki koncentratu pomidorowego
50 g masła
50 g startego parmezanu
1 garść listków bazylii

W garnku rozpuścić oliwę i masło. Zeszklić na tłuszczu cebulę. 
 Dodać ryż i podsmażać mieszając, aż ziarna staną się lekko szkliste. Ważne, żeby nie przypalić ryżu.

 Dodać białe wino i mieszać, aż ryż wchłonie całe wino. Dodać pomidory z puszki i wymieszać. 

Dodać około 1 szklankę bulionu, ciągle mieszając risotto. Bulion powinien być  gorący.

Gdy ryż wchłonie bulion, dodać kolejną szklankę. Dodawać bulion do zużycia całego bulionu.

Risotto zdjąć z palnika. Dodać posiekane listki bazylii i koncentrat. Wymieszać.
Na tym etapie można dodać różne inne dodatki.
Dodać masło i mieszać, aż masło się rozpuści, a następnie dodać starty parmezan i ponownie wymieszać.

Risotto powinno mieć kremową konsystencję. 
Podawać gorące.






Komentarze

Popularne posty