wtorek, 27 maja 2014

Przedsmak lata. Ciasto drożdżowe z różą i malinami



Kiedy mam ochotę na ciasto, najczęściej piekę drożdżowe. Co prawda jego wyrastanie zajmuje trochę czasu (przeważnie 1 godzinę), ale według mnie to jedno z najprostszych ciast. Do jego zalet oprócz smaku, trzeba zaliczyć piękny zapach jaki rozchodzi się po domu w trakcie pieczenia. 
A jak ciasto drożdżowe, to i obowiązkowo kruszonka. To połączenie miękkiego puszystego ciasta i chrupiącej, maślanej kruszonki jest doskonałe. 

Dzisiejszy przepis to delikatne, aromatyczne drożdżowe ciasto z nadzieniem malinowo różanym. Równie dobrze będzie smakowało z dodatkiem truskawek. Dla mnie połączenie róży i owoców to smak lata i wakacji. 

A Wy jakie najbardziej lubicie ciasta?



Ciasto drożdżowe z różą i malinami

ciasto
30 g świeżych drożdży
 250 ml ciepłego mleka
150 g drobnego cukru
500 g mąki pszennej (typu 550)
skórka starta z 1/2 cytryny
150 g masła (stopionego i wystudzonego)
4 żółtka
szczypta soli

nadzienie
250 g malin (mogą być mrożone)
3 łyżki cukru
80 g konfitury z ucieranych płatków róż

kruszonka

50 g miękkiego masła

50 g drobnego cukru

50 g mąki pszennej

 

1 jajko (do posmarowania wierzchu)
Składniki kruszonki zmiksować i wstawić do lodówki do schłodzenia.
 
W misce wymieszać letnie mleko i drożdże. Odstawić na 5 minut. Dodać żółtka, cukier, skórkę z cytryn i sól. Wymieszać. Dodać mąkę i miksować (końcówki haki) do połączenia się składników. Dodać masło i miksować całość jeszcze przez 5-7 minut. Przykryć miskę ściereczką i odstawić ciasto do wyrastania na około 1 godzinę. Po tym czasie ciasto powinno podwoić swoją objętość. 
Wymieszać w miseczce maliny z cukrem. 
 Na lekko podsypanym mąką blacie rozwałkować ciasto na prostokąt grubości 2 cm. Posmarować go konfiturą z płatków róż. Równomiernie rozłożyć na wierzchu maliny. Ciasto zwinąć w rulon i przekroić ostrym nożem wzdłuż na pół. Powstałe dwa podłużne pasma spleść ze sobą. Splecione ciasto zwinąć na kształt ślimaka i przełożyć do wysmarowanej masłem tortownicy o średnicy 23 cm. Przykryć ściereczką. Odstawić do ponownego wyrastania na 30-40 minut.  Posmarować wierzch rozbełtanym jajkiem i posypać  kruszonką. Piec w piekarniku nagrzanym do 180 stopni C przez około 45-50 minut. Upieczone ciasto można posypać cukrem pudrem. Ja posypałam jeszcze kawałkami liofilizowanych malin.

20 komentarzy:

  1. Jak tylko będą maliny to będę pięc. Wygląda fenomenalnie.
    Oprócz drożdżowego, uwielbiam jeszcze wszelakie krajanki na kruchym spodzie. :)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo z Twoich planów wypiekowych. Daj znać jak Ci smakowało. Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  2. Oj mam bardzo ochotę na to ciasto...

    OdpowiedzUsuń
  3. pięknie wyrosła:D achhh
    jak ja kocham takie drożdżówy! dałabym się za taką posiekać:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, drożdżowe to dobra rzecz. Mam nadzieję, że jednak nie dasz się posiekać ;-)

      Usuń
  4. Lo! Wspaniałe - to ciasto już wyobrażam sobie na letnim pikniku!
    P.S. W przepisie chyba zabrakło cukru...?:)
    Uściski!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, a po co cukier do ciasta ? Czepiasz się moja droga ;-) A tak poważnie, to bardzo Ci dziękuję za uwagę. Ściskam Cię mocno.

      Usuń
  5. Ja tez najczęściej piekę drożdżowe! mam swój ulubiony, łatwy przepis, idealny do owoców, i kruszonka obowiązkowa! drożdżowym pachnie szczęśliwy dom, nieprawdaż?
    Pięknie Ci urosło i już sobie wyobrażam jak smakowało! u nas z truskawka i rabarbarem, wcinamy właśnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sezonowe owoce, ciasto drożdżowe i kruszonka. To naprawdę doskonałe połączenie. Takie najlepsze domowe ciasto.

      Usuń
  6. Połączenie malin i róż mnie zafascynowało. Chyba nawet bardziej przemawia do mnie niż drożdżówka z truskawkami:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To naprawdę świetne połączenie. Mam nadzieję, ze go wypróbujesz.

      Usuń
  7. Kocham takie połaczenia! Róża i malina - coś wspaniałego. Do zrobienia latem,kiedy będą malinki.
    :)
    Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak patrzę teraz za okno, to myślę, że jesień się zbliża, a nie lato :-) Uściski serdeczne.

      Usuń
  8. Wspaniałe połączenie smaków i perfekcyjne ciasto :).

    OdpowiedzUsuń
  9. Wygląda bajecznie! Moja babcia robiła kiedyś taką roladę drożdżową z różą i konfiturą malinową. Pamiętam jak dziś :)

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails