Szwedzka sałatka śledziowa z burakami. Pyszna.


Tej zimy jem dużo śledzi. Robię je według znanych, ulubionych przepisów, ale też testuję nowe. Dzisiejszy pochodzi ze szwedzkiej gazety, którą znalazłam w hotelu. Bardzo spodobała mi się receptura, ale... szwedzki to nie jest język, który znam. Z pomocą przyszedł mi właściciel hoteliku, tłumacząc mi przepis na angielski. 
Warto było. Sałatka jest pyszna. Ma zdecydowany smak, pełen aromatu. Przez marynowanie warzyw w zalewie octowej z przyprawami otrzymujemy całkowicie nowe wydanie znanego połączenia śledzi, jabłek, ziemniaków i buraków.


Szwedzka sałatka śledziowa z burakami

250 g buraków (takiej samej wielkości)
3 szklanki wody
1 szklanka cukru
3/4 szklanki octu
1 łyżeczka ziela angielskiego
1 łyżeczka  goździków  
1/2 łyżeczki pieprzu
3-4 liście laurowe 
1 kawałek (4-5 cm) kory cynamonu 
120-150 g filetów śledziowych (solonych lub marynowanych)
 1 czerwona cebula (pokrojona w 0.5 - 1 cm kostkę)
1 jabłko (pokrojone w 0.5 - 1 cm kostkę)
120-150 g ziemniaków (ugotowanych w skórce)
1/2 szklanki kwaśnej śmietany 
3 łyżki posiekanego kopru
3 łyżki posiekanego szczypiorku
1/3 szklanki słodkiej śmietanki
sól i świeżo zmielony pieprz do smaku 

Upiec lub ugotować buraki  wraz ze skórką. Najczęściej piekę buraki w garnku rzymskim, ale dobrze pieką się też zawinięte pojedyńczo w folię aluminiową.Wystudzone buraki, obrać ze skórki i pokroić w 0.5 - 1 cm kostkę. W rondelku zagotować wodę, ocet, cukier, ziele angielskie, goździki, pieprz,liście laurowe i korę cynamonu. Zdjąć z ognia i wystudzić. Do miski włożyć pokrojone w kostkę buraki, cebulę i jabłka. Zalać korzenną zalewą i zostawić na 2 godziny. Po tym czasie odsączyć jabłka, buraki i cebulę z zalewy i przełożyć do miski. Dodać ziemniaki pokrojone w kostkę, śledzie pokrojone w 1 cm kawałki, 2 łyżki kopru, cały szczypiorek, kwaśną i słodką śmietanę. Doprawić solą i pieprzem. Wymieszać i pozostawić do przegryzienia na 2 godziny (lub całą noc). Przed podaniem wierzch posypać resztą kopru.


Komentarze

  1. Śliczne są takie różowe sałatki z burakiem, a śledź z burakiem chodzi za mną od jakiegoś czasu :) No i po śledziach po szwedzku w kawie zakochana jestem w marynowanych na słodko-kwaśno śledziach :)

    Lo, a ile tych śledzi, bo w procedurze jest, ale w składnikach nie ma.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak sałatka śledziowa bez śledzi. Urlopu potrzebuję. Już dopisałam. Dziękuję.

      Usuń
    2. Lo, mi tam ona pasowała i bez śledzi :)

      Usuń
    3. Bez śledzi też jest bardzo smaczna. Dzięki za czujność.

      Usuń
  2. przyłączam się do pytania o ilość śledzi :) uwielbiam takie połączenie smaków! buraki, ziemniaki i śledzik... ehhh...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już dopisałam. Śledzie są w składnikach pod cynamonem (trzymałam się ze składnikami, kolejności robienia). Ja też bardzo polubiłam to połączenie. Tutaj ta zalewa daje bardzo dużo aromatu.

      Usuń
  3. Pysznie się zapowiada i już wiem że to będzie mój kolejny śledziowy przepis od Ciebie do wypróbowania:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam jeszcze sporo śledziowych, dobrych przepisów w zanadrzu. Będzie Pani zadowolona ;)

      Usuń
  4. Mam sledzie, mam buraki ale mam Tez grype i dogorywam.... Pondeslalabys troche tej salatki bo zwyczajnie nie mam sily Ani reka Ani noga....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fatalnie. Dbaj o siebie i szybko wracaj do zdrowia. Gdybym mogła, to już bym pakowała te śledzie dla Ciebie. Wszystkiego najlepszego. Trzymaj się.

      Usuń
  5. robię podobną:) jedna z moich ukochanych:D nie mogę się jej oprzeć:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To też i moja faworytka śledziowa. Jest pyszna.

      Usuń
  6. Bardzo lubię tę sałatkę. Zdjęcia przpiękne:-)

    OdpowiedzUsuń
  7. salatka napewno jest pyszna! szkoda tylko ze we Wloszech jest tak trudno dostac sledzie zwlaszcza solone albo marynowane :(
    p.s. zdjecia sa piekne!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ta nasza różnorodność. Mamy śledzie i zimno, a Ty kalmary i słońce ;) Jedno i drugie jest fajne. Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  8. mam psiapsiolke do wspolnego gotowania (i konsumowania) i juz sie umowilysmy na te salatke :))
    pozdrawiam
    Nika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wspaniała wiadomość. Bardzo się cieszę. Daj znać jak Wam smakowała.

      Usuń
  9. Ty jesteś niemożliwa:-)
    Pysznie wygląda ta sałatka, uwielbiam śledzie i buraki!!!
    Znowu będę musiała wykorzystać twój przepis:-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Oh my God, so many fabalous things!!!
    Best Wishes
    Elisabeth

    OdpowiedzUsuń
  11. Moja ulubiona śledziowa sałatka!

    OdpowiedzUsuń
  12. Sałatka wygląda pysznie - tylko mam pytanie: czy jabłka obierasz ze skórki?
    Pozdrawiam ciepło :)))

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję bardzo za Twój komentarz.

Popularne posty