Łatwa babka drożdżowa Magdy Gessler.



"Dopóki wierzysz we mnie miła
W tym jest wielka moja siła
Z życiem mnie nie pogodziłaś
Ale z samym sobą - tak
mam przy sobie gorzką pamięć
Mam twój uśmiech co nie kłamie
Wiem, że już mnie nic nie złamie
W nadchodzących dniach"*

Pielęgnuję mojego katarowego wirusa, powtarzam wiadomości związane z diagnostyką trzustki, piekę drożdżowe ciasto i słucham piosenek "chwytających za serce". Im mi w duszy radośniej, tym bardziej lubię słuchać takie utwory. To jest dobry dzień. Piątek czyli jeden z moich ulubionych dni tygodnia. 

Pięknego, wiosennego dnia Wam życzę.




Baba drożdżowa Magdy Gessler.

1/2 szklanki mleka
40 g świeżych drożdży
3 całe jajka
2 żółtka
100 g miękkiego masła
100 g cukru
2 szklanki mąki
1 torebka cukru waniliowego z prawdziwą wanilią
starta skórka z 1 cytryny
szczypta soli
1/2 szklanki bakalii (rodzynek, migdałów pokrojonych w słupki, suszonych żurawin, skórki pomarańczowej)

cukier puder lub lukier

W letnim mleku rozpuścić drożdże. Dodać około 1/3 szklanki mąki i wymieszać całość na gładką masę.  Odstawić do wyrośnięcia w ciepłe miejsce** na około 1/2 godziny. Ubić mikserem jajka i żółtka razem z cukrem, skórką cytrynową, solą i wanilią. Dodać masę jajeczną do zaczynu. Dosypać resztę mąki i zmiksować całość (końcówki haki) do połączenia się składników i uzyskania gładkiego ciasta (około 5 minut). Dodać masło pokrojone na kawałki i miksować do jego połączenia z ciastem. Dosypać bakalie (można oprószyć je maką, zapobiegnie to opadaniu ich na dno ciasta) i wymieszać całość. Ciasto wylać do formy wysmarowanej masłem i obsypanej mąką. Pozostawić do wyrastania**, do momentu podwojenia jego objętości. Ciasto wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 stopni na 30-40 minut. Czas pieczenia uzależniony jest od rodzaju formy, w której pieczecie babkę. W formie ceramicznej ten czas jest dłuższy, w formie metalowej krótszy, a w formie z kominkiem jest najkrótszy. Upieczona babka ma rumiany wierzch, a patyczek wbity jest suchy. W trakcie pieczenia przykryłam wierzch ciasta folią aluminiową. 

** zarówno zaczyn jak i ciasto wstawiłam do wyrastania do piekarnika nagrzanego do 30 stopni C. Miska z ciastem musi być przykryta ściereczką lub folią spożywczą. To jest bardzo dobra metoda, kiedy w kuchni jest chłodno albo chcecie skrócić czas wyrastania ciasta.


*"Dopóki wierzysz we mnie miła"
słowa: Jonasz Kofta
muzyka: Wojciech Borkowski
wykonanie: Michał Bajor
płyta: "Inna bajka"

Przepis: Magda Gessler " Kuchnia moja pasja".

Komentarze

  1. Uwielbiam drożdżowe ciasta. A taka piękna drożdżowa baba to niemal zwiastun nadchodzących świąt ;). I wiosny przy okazji . Choć wiosny, przynajmniej u mnie, jeszcze nie ma. A raczej była przez kilka dni, a teraz ustąpiła miejsca deszczowym popołudniom...
    Zawsze można pocieszyć się kawałkiem takiej babki. Gorącej oczywiście ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ach, pyszna, piękna drożdżowa baba! Takie ciasta zawsze zdają się być takimi dostojnymi...

    Zdrowia Ci życzę, Lo!

    OdpowiedzUsuń
  3. robiłam kiedyś to ciasto:) ale ja nie o tym:
    mam pytanie które nie dotyczy tej notki. znalazłam u Ciebie przepis na idealne brownie- i chciałabym wiedzieć- jakiej czekolady najlepiej użyć?
    pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  4. śliczna, pachnąca babeczka. Zdrowiej szybciutko:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dlaczego powtarzasz wiadomości z diagnostyki trzustki?

    OdpowiedzUsuń
  6. Lo, Kochana Babeczko wpis tak bardzo nastrojowy i pyszny, że aż porusza :*
    Buziaczek cieplutki Ci ślę :*

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie wiem dlaczego, ale babki to takie wiosenne wypieki. Kojarzą mi się z wielkanocą i nie tylko...
    Zdrowiej nam, ale w towarzystwie takich babek to chyba przyjemniej ;-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Tytuł zachęcający "łatwa" :) W sobotę z chęcią upiekę
    co do dobrego nastroju, to mam podobnie, tez lubię się dostrajać takimi nastrojowymi piosenkami :) naprawdę czuję wtedy pozytywne doładowanie :)
    bardzo lubię tu zaglądac, choć malutko piszę :)
    Pozdrawiam i dobrego weekendu życzę

    OdpowiedzUsuń
  9. Holga,
    chyba coś w tym jest. Zaczynam intensywnie myśleć o wiośnie i świętach. Możliwie, że ta baba to takie ciasto wypływające z podświadomości.

    Zaytoon,
    dziękuję za życzenia. Baba rzeczywiście ma coś z dostojności. Może to wynika z naszych skojarzeń ze świętami.

    wiosenka27,
    cieszy mnie to bardzo, cieszy...

    Anonimowy,
    najczęściej używam gorzkiej czekolady Lindt lub Varlhona. Kiedy nie mam do nich dostępu kupuję "Jedyną" Wedla.

    basiaP,
    dziękuję. To bardziej chodzi o przerwanie choroby na w miarę początkowym etapie, żeby nie dopuścić do zaawansowanego stanu.

    Anonimowy,
    mam egzamin w środę.

    Tili,
    wszystko jest OK. Nawet wirus jest mi na rękę. Mogę się pouczyć, bo mam więcej czasu. Dzięki za troskę i ciepłe myśli.

    Jovana,
    Хвала вам врло много.

    Arven,
    pragnę tej wiosny bardzo. Oglądam kiełkujące tulipany, przeglądam przepisy z nowalijkami w roli głównej i piekę świąteczne ciasta.

    OdpowiedzUsuń
  10. Magdo,
    cieszę się z Twoich odwiedzin i ujawnienia się. Ciasto jest bardzo dobre. Wilgotne i aromatyczne. Miło mi, że chcesz, żeby zagościło na Twoim stole. Daj znać jak wyszło.

    OdpowiedzUsuń
  11. uwielbiam takie nastrojowe piosenki, no i oczywiście wykonawcę -M.B. w kwietniu znowu idę na koncert...a babeczka niczego sobie...już by się chciało śpiewać: "wiosna,wiosna ach to ty!!!"

    OdpowiedzUsuń
  12. Och, nie wiem czemu ale piątek, to też jeden z moich ulubionych dni tygodnia :) hehe, drugim jest sobota. Fajna ta babka! Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  13. A wiesz, Lo, że zobaczyłam Twój uśmiech przez te słowa dzisiejsze....? I zdjęcia takie wesołe:) A babki drożdżowej zjadłabym z chęcią...:)
    Ucz się pilnie i zdaj dobrze egzamin - trzymam kciuki -> będę pamiętać w środę...:)

    OdpowiedzUsuń
  14. a co to za egzamin jeśli mogę spytać? :)
    Babeczka piękna, ale mnie to nie dziwni skoro upiekła ją taka zdolna Babeczka :))

    OdpowiedzUsuń
  15. Dzisiaj w kiosku z gazetami przegladalam kilka magazynow i juz tyle swiatecznej atmosfery w tutejszej prasie... Az nie do uwierzenia, juz niedlugo Wielkanoc, czas o babie pomyslec!
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  16. Lo! Kochana - piątek to mój absolutny faworyt! Uwielbiam, a jeszcze z takim pysznym drożdżowym ciastem niech trwa bez końca! Całusy zasyłam z zasypanej śniegiem krainy!!!

    OdpowiedzUsuń
  17. Uwielbiam przepisy, do których składniki zawsze mam pod ręką a wykonanie jest tak proste, że można to zrobić z zamkniętymi oczami. A efekt - efektowny.

    OdpowiedzUsuń
  18. wlasnie taki byl... piekny i wiosenny, wiec dziekuje! ;-) p.s. piekna babka plus zycze zdrowka!

    OdpowiedzUsuń
  19. Święta tuż tuż.. wspaniała babka :)

    OdpowiedzUsuń
  20. babki niezmiennie kojarzą mi się z wiosną :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Lo, od takiej babki musi się zdrowieć. Nie ma inaczej.:)
    Ewentualnie jej działanie wesprę jeszcze swoimi życzeniami zdrowia dla Ciebie.:)
    Czy już jest lepiej?:)

    OdpowiedzUsuń
  22. Ooo! widzę, że przygotowujesz się do pieczenia wspólnej baby drożdżowej ;)))

    OdpowiedzUsuń
  23. Hola desde VIGO ESPAÑA ,es mi primera visita a tu blog ..te sigo y te invito a compartir mis recetas y blog ..me encantan tus recetas .saludos MARIMI

    OdpowiedzUsuń
  24. oj, mnie wirus trzyma już miesiąc, a dziś też drożdżowe nastawiłam:)
    jak widać drożdżowe jest powszechnie stosowanym antybiotykiem:)

    OdpowiedzUsuń
  25. Serdecznie zapraszam do udziału w akcji kulinarnej Przepisy Magdy Gessler. Akcja nie jest cykliczna, więc można zamieszczać archiwalne wpisy. Szczegóły znajdują się tu:
    http://zmiksowani.pl/akcje-kulinarne/przepisy-magdy-gessler

    Pozdrawiam ciepło
    Kasia vel Droczilka

    OdpowiedzUsuń
  26. Upiecze mi się w formie sylikonowej? Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Upiecze się. Tylko sprawdź stan upieczenia po 30 minutach i ewentualnie piecz trochę dłużej. Zrumieniony wierzch przykryj folią aluminiową (błyszczącą stroną do góry).

      Usuń
  27. Mniam ...nie ma co zwlekac trzeba wypiekac ..dzis definitywnie :)
    zapraszm rowniez do mnie choc troszke w innych klimatach tj.nie kulinarnych ..ale za to cieszących oko zwłaszcza :) http://ideaandstyl.blogspot.ie/

    OdpowiedzUsuń
  28. Uwielbiamy :) Najsmaczniejsze do naszej herbatki zaparzanej na równie pysznej przefiltrowanej wodzie z własnego filtra na ujęciu wody w kuchni :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję bardzo za Twój komentarz.

Popularne posty