Na osłodę chłodu. Babka cytrynowa z żurawinami.



Kiedy czasu ciągle brakuje, a to u mnie ostatnio występuje permanentnie, piekę szybkie i proste ciasta. Takie jak to dzisiejsze. Mocno cytrynowo - żurawinowe. Składniki są proste, wykonanie łatwe, a radość ze zjedzonego kawałka duża.
Ciasto jest wyraźnie cytrynowe w smaku i wilgotne. Nie jest to ciasto piaskowe. Ilość cukru najlepiej dostosować do swoich preferencji. W oryginalnym przepisie podana ilość była trzykrotnie (!) większa.
Miłej niedzieli.

 


Babka cytrynowa z żurawinami.
Lemon-Cranberry Pound Cake Recipe

żurawiny

1/3 szklanki (80 ml) soku z cytryny
2 łyżki brandy, koniaku, armagnacu...
1 szklanka (115 g) suszonych żurawin
ciasto
3 1/2 szklanki (455 g) mąki pszennej
1/2 łyżeczki (2 g) proszku do pieczenia
1/4  łyżeczki soli
1szklanka (227 g) masła w temperaturze pokojowej
1 szklanka (200 g) cukru
6 dużych jajek
2 łyżki skórki z cytryny
1/2 łyżki  (6 g) naturalnego ekstraktu z wanilii
1 szklanki  (240 ml) kwaśnej śmietany lub jogurtu
masło do wysmarowania formy
mąka do obsypania formy

lukier cytrynowy
1/2 szklanki (55 g) cukru pudru
1 łyżka soku z cytryny

żurawiny
W małym garnuszku zagotować sok z cytryny, alkohol i żurawiny. Zdjąć z ognia i pozostawić do wystygnięcia. Odcedzić żurawiny. Płyn pozostawić. Będzie służył do nasączenia ciasta.
ciasto
Nagrzać piekarnik do 180 stopni C. Formę do babki (25 cm) posmarować masłem i obsypać mąką. W misce wymieszać mąkę, proszek do pieczenia i sól. W drugiej misce ubić masło z cukrem, aż będzie puszyste. Dodać skórkę z cytryny, wanilię i jedno jajko. Zmiksować do połączenia się składników. Dodawać kolejne jajka i miksować całość do uzyskania gładkiej masy. Zmniejszyć obroty miksera na najniższe, dodać 1/3 mąki i 1/2 szklanki śmietany. Wymieszać do połączenia. Dodać pozostałą mąkę i śmietanę. Zmiksować. Dodać odsączone żurawiny i wymieszać całość. Żurawiny można lekko oprószyć mąką, co zapobiegnie ich opadaniu. Ciasto wstawić do piekarnika i piec około 60 minut. Sprawdzić patyczkiem czy jest upieczone. Można je też oczywiście piec w formie w innym kształcie. Jeżeli ciasto za bardzo rumieni się, przykryć je folią aluminiową. Po wyjęciu z piekarnika, pozostawić ciasto w blaszce  na 5 minut do lekkiego wystudzenia. Wyjąć z foremki i skropić płynem pozostałym
 po ugotowaniu żurawin. Pozostawić do całkowitego wystudzenia.

 Polać lukrem utartym z cukru pudru i soku z cytryny.


Komentarze

  1. ja lubię takie "mokre" baby..z tego co widzę Twoja taka jest:) przepis godny uwagi.

    OdpowiedzUsuń
  2. jeszcze Ci chyba tego nie mówiłam - lubię Twój blog, bo wynajdujesz przepisy, których nie znam, a które chętnie poznam :)

    pzdr

    OdpowiedzUsuń
  3. wygląda baardzo apetycznie. w sumie muszę zainaugurować sezon żurawinowy. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pięknie wygląda z tymi żurawinami, uwielbiam żurawiny nie tylko za smak ale i za ten idealny wygląd :))) A Twoja baba Lo też wygląda idealnie :) Jak myślisz, drożdżowa baba z takimi żurawinami dałaby radę? Bo takiej ucieranej nie zrobię za nic, zakalec jak stąd do Krakowa murowany ..

    Pozdrowień moc :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Lo! Dopiero co delektowałam się zupą, a Ty już taki deser serwujesz:) Cytrynowo-żurawinowa brzmi świetnie!
    Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
  6. O matko, pierwotna ilość cukru mnie rozbroiła :D
    Ciekawe połączenie cytryny z żurawiną...

    OdpowiedzUsuń
  7. puszysta.
    lekka i delikatna.
    z kwaśno-słodkimi kulkami.
    mmm...

    OdpowiedzUsuń
  8. NA pewno wypróbuję i dam znać! Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Kolorowo w kuchni,
    witaj. Babka jest zdecydowanie mokra i wilgotna.

    Nino,
    ale miły komentarz. Cieszę się bardzo, ze tak myślisz.

    Cukrowa wróżko,
    nie zwlekaj. Żurawiny są genialne. To jedne z moich ukochanych owoców.

    Moniko,
    drożdżowe ciasto z żurawiną jest... FANTASTYCZNE! Dodaj koniecznie.

    Kucharnio droga,
    cieszy mnie to niezmiernie. To taka baba szybka i prosta, gdy czasu brak, a słodkiego jest potrzeba.

    Arvén,
    mnie też zaszokowała. Cukru więcej niż mąki. Początkowo myślałam, ze to błąd, ale w całym przepisie występowała taka ilość (w gramach i cupach).

    Karmel-itko,
    baba zaskoczyła mnie swoim smakiem. Zdecydowanie jest lepsza niż się spodziewałam. Zniknęła błyskawicznie.

    Olu,
    czekam w takim razie niecierpliwie na Twoją opinię.

    OdpowiedzUsuń
  10. ja też ostatnio piekę same ciasta typu 'wymieszaj i upiecz' jak ja to nazywam :)
    zazdraszczam świeżej żurawiny!
    wracam we wtorek do domciu i będę piekła coś nooowego z Czekoladowych PH :))

    pozdrawiam ciepło!
    :)

    OdpowiedzUsuń
  11. oslinilam sie na ta ilosc zurawiny.....super musi byc ta babka,moge kawaleczek zanim sama ja upieke???
    Pozdrawiam i zapisuje do wykonania :)

    OdpowiedzUsuń
  12. bardzo smakowite ciasto, niewątpliwie potrafi pocieszyć :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  13. Wpadłam do Ciebie z rana, a tu piękność mnie powitała. Wspaniała baba!I te smaki- cytryna i żurawina.No rewelacja!

    OdpowiedzUsuń
  14. lubię takie szybkie nieskomplikowane ciasta, które przy tym pięknie wyglądają.

    OdpowiedzUsuń
  15. Lo, tytul wpisu daje do myslenia, nei da sie ukryc idzie zima :-)
    Mocno cytrynowe i szybkie - jestem za!

    OdpowiedzUsuń
  16. kocham żurawinę, więc wypróbuję na pewno:)))

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję bardzo za Twój komentarz.

Popularne posty